سپهتن- سامانه پایش تردد ناوگان

سپهتن sepahtan سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان درخواست نمایندگی سپهتن ,(سپهتن) , ردیاب اتوبوس های بین شهری , پروژه راهداری , ردیاب پلیس راه


سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان ( سپهتن)

سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان ( سپهتن)

سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان ( سپهتن)

چرا سامانه سپهتن؟

یکی از دغدغه های مهم در ایران طی چند سال اخیر, افزایش نرخ تصادفات و تلفات جاده ای در  کشور می باشد.
میتوان گفت این نرخ یکی از بالاترین درصدها در جهان را دارا می باشد ومتاسفانه میزان تلفات آن را میتوان با تلفات یک جنگ مقایسه نمود.
جمعیت کشور ما کمتر از یک درصد کل جمعیت جهان است ولی درصد تلفات جاده ای کشور حدود 2 درصد تلفات جهانی و حدود یک ونیم برابر متوسط جهانی است.
طبق برآوردهای سازمان ملل متحد، تا سال 2020 آمارتلفات جاده ای کشورهای در حال توسعه بین 65 %تا 80 % افزایش می یابد.

در صورت عدم برنامه ریزی شفاف بر مبنای “روشهای علمی تجربه شده”، تلفات جاده ای ایران در سال 1399 براین اساس حدود چهل هزار نفر و مجروحین حدود 520000 نفر خواهد بود.
کارشناسان میزان تلفات جاد ه ای در ایران را سه علت عمده میدانند :

انسان, جاده وخودرو.

نکته تاسف بار این است که درصد خطای انسانی حدود 50 درصد کل تلفات را شامل میشود.
با برنامه ریزی های انجام شده در پلیس راه و همچنین راهداری کشور سعی گردیده بر روی هر سه دلیل عمده تمرکز شده و نسبت به کاهش هر کدام از انها جداگانه برنامه ریزی گردد.
این برنامه ریزی ها باعث شده با وجود افزایش تردد خودروها در کشور شاهد کاهش تلفات جاده ای در سالهای اخیر باشیم.

سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان ( سپهتن)

با توجه به بالا بودن تلفات انسانی نسبت به معیار جهانی, پلیس راهوار سعی نموده  در چند سال اخیر, پیاده سازی و ایجاد یک بستر مناسب جهت نظارت بر خودروهای عمومی را اجرایی نماید, این سامانه تحت عنوان سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان ( سپهتن) نامیده میشود.

لازم به ذکر است که رانندگی یکی از شغلهای پرخطر و سخت دسته بندی میگردد, در کشورهای پیشرفته رانندگان خودروهای عمومی بین 25 الی 30 سالگی بازنشسته میگردند ولی در ایران به دلایل خاص اقتصادی این قشر زحمت کش , سالیان سال به این شغل ادامه میدهند که نشان دهنده شرایط خاص این شغل در کشور ما می باشد.

و لازم به ذکر است تمامی موارد گفته شده در این مقاله مبنی بر تخلف راننده تنها مربوط به درصد خیلی پایینی از متخلفین این حوزه می باشد و به هیچ عنوان قصد بی احترامی و یا اطلاق قانون گریز به این قشر زحمت کش وجود ندارد.

سامانه سپهتن از چه سخت افزارها و زیر ساختهایی تشکیل شده است؟

کار تحقیقاتی سامانه سپهتن از حدود سه سال پیش شروع گردیده است و در این پژوهشها سعی شده است یک نظارت شبانه روزی و آنلاین بر روی کلیه عوامل خطرآفرین در خودروهای عمومی را پیش بینی نماید, برخی از این عوامل عبارتند از:
عدم رعایت ساعت رانندگی مجاز توسط راننده ها و خستگی به علت ساعت رانندگی غیر مجاز و عدم استراحت بین رانندگی های مداوم
عدم رعایت سرعت مجاز و مطمئنه
مکالمه حین رانندگی و …
سامانه سپهتن تشکیل شده از چند قسمت اصلی:

    • ردیاب آنلاین
    • دوربین
    • دستگاه کارت خوان گواهینامه
    • ماژول DSRC ( دی اس ار سی )
    • سیستم سخنگو و هشدار دهنده
    • قابلیت قرائت اطلاعات از بستر ECU و ورودی Odometer
    • اتصال آنلاین به دیتا بیس پلیس راهور و راهداری کشور

در سخت افزار در نظر گرفته شده برای این سامانه سعی شده از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا استفاده گردد
استفاده از ماژول موقعیت یاب GNSS و Gsm Modem 3G از مواردی هستند که در این پروژه الزامی میباشند.
همچنین ماژول DSRC که یکی از جدیدترین تکنلوژی های روز دنیا در مورد خودروهای هوشمند می باشد در این پروژه در نظر گرفته شده است.
اطلاعات کامل در مورد ماژول DSRC: را میتوانید در این قسمت مشاهده نمایید.

نحوه عملکرد سامانه سپهتن؟

در ابتدای روشن کردن خودرو راننده ملزم به قرار دادن گواهینامه خود در دستگاه مربوطه میباشد, این سیستم با قابلیت ارتباط با دیتابیس اصلی پلیس راه (بصورت آنلاین) میتواند مجاز بودن رانندگی این شخص را به سیستم گزارش دهد و در صورت عدم مجوز, هشدارهای صوتی مناسب به راننده داده خواهد شد و آن را از رانندگی منع خواهد نمود.

هر راننده مجاز به رانندگی 9 ساعت در شبانه روز می باشد و به ازای رانندگی مداوم 4 ساعته ملزم به استراحت ده دقیقه ای میباشد, این سیستم قابلیت محاسبه ساعت رانندگی بصورت دقیق را دارا میباشد و به محض عدم رعایت ساعت مجاز و یا عدم استراحت بین رانندگی پیغام های مناسب صوتی را جهت اگاه سازی راننده اعلام میکند.

در صورت تجاوز راننده از سرعت مجاز, هشدارهای لازم به راننده داده خواهد شد و در صورت عدم تصحیح سرعت توسط راننده, راننده در ایستگاه پلیس بعدی مورد بازخواست و اعمال قانون قرار خواهد گرفت.

همچنین یک دوربین قرار گرفته شده در دستگاه در موارد مشخصی میتواند عکس راننده را به سرور اصلی انتقال دهد که با این کار میتوان تطابق راننده با گواهینامه و همچنین وضعیت ظاهری راننده مانند صحبت کردن با موبایل یا عدم بستن کمربند ایمنی و .. را بصورت تصویری بررسی نمود و درصورت تخطی اعمال قانون انجام شود.

ماژول DSRC که به محض وارد شدن به محوطه پاسگاه, مرکز پلیس را از حضور خودرو مطلع می سازد و در صورت وجود هر گونه خطای خطرناک, پلیس می تواند اقدام به متوقف کردن خودرو در ایستگاه نماید.

مزیت های سامانه سپهتن؟

    • عدم لزوم مراجعه راننده به پلیس راه بصورت فیزکی جهت زدن کارت ( روال قدیمی) و جلوگیری از اتلاف زمان راننده و مسافران
    • اعمال محدودیتهای زمانی و سرعتی بصورت دقیق بر راننده و یا راننده ها در هنگام رانندگی
    • زیرساخت مناسب جهت شناسایی رانندگان متخلف و اعمال قانون بصورت کاملا مشخص در زمان مناسب
    •  مهمترین مزیت آن امن کردن استفاده از ناوگان عمومی و کاهش تلفات جاده ای
    • ارائه گزارشات انلاین به شرکتهای مسافربری جهت کنترل دقیق و لحظه به لحظه ناوگان خودرویی

رادشید و تولید سامانه سپهتن:

رادشید با تکیه بر قدرت طراحی و تولید خود در زمینه تجهیزات مدیریت ناوگان, از بدو شکل گیری این پروژه اقدام به طراحی و تولید یک محصول ایرانی با قابلیتهای خاص این پروژه نموده است و هم اکنون نیز با گرفتن تاییدیه های اولیه, در حال طی  تست های تکمیلی و دریافت  مجوزهای لازم از مراجع قانونی میباشد و امیدوار است که بتواند با تولید محصول ایرانی, قدمی هر چند کوچک در کاهش تلفات جاده ای هم وطنان عزیزمان داشته باشد.

منبع:رادشید

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
شرکت کارنو نمایندگی رسمی شرکت رادشید در استان آذربایجان شرقی (تبریز) که با ارائه خدمات جهت اجرایی پروژه ملی سامانه سپهتن به دستور سازمان راهداری و جاده ای کشور و پلیس راهور فاوا ناجا امسال فعالیت خود را آغاز نموده و مفتخر است بتواند تمامی وسیله های نقلیه اعم از ناوگان های عمومی ، حمل و نقل های بین المللی ، تولید گنندگان خودروهای سنگین و نفتکش ها را به دستگاه سپهتن رادشید در استان آذربایجان شرقی شهر تبریز مجهز نماید. امیدواریم با افتتاح و راه اندازی این پروژه عظیم بتوانیم کلیه خدمات فروش و نصب سامانه سپهتن را در کمترین زمان و با بهترین کیفیت ممکن در اختیار مشتریان گرامی شهر تبریز قرار دهیم.