سپهتن- سامانه پایش تردد ناوگان

سپهتن sepahtan سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان درخواست نمایندگی سپهتن ,(سپهتن) , ردیاب اتوبوس های بین شهری , پروژه راهداری , ردیاب پلیس راه


سامانه سپهتن تاریخچه و قابلیتها

سامانه سپهتن تاریخچه و قابلیتها

از زبان مهندس فیروز دانیالی زاده, کارشناس سیستم های حمل ونقل هوشمند پلیس راهور ناجا

سامانه سپهتن تاریخچه و قابلیتها

پلیس راهور ناجا یکی از مهمترین واحدهای تاثیر گذار در پروژه سپهتن می باشد  این تاثیر گذاری هم از نظر بررسی و تعیین خواسته های فنی اولیه پروژه و هم در زمینه تست اولیه این سخت افزارها و  بررسی و تایید اولیه شرکتهای درخواست دهنده به ورود در این سامانه ملی میباشد که باعث شده این واحد یکی از ارکان به سرانجام رسیدن این پروژه باشد.

مهندس فیروز دانیالی زاده, کارشناس سیستم های حمل ونقل هوشمند پلیس راهور ناجا, به عنوان یکی از کارشناسان فعال و کلیدی در این پروژه به شمار میرود.

ایشان بنا به در خواست ما لطف نمودند و تاریخچه ای از این پروژه و همچنین برخی قابلیتهای مهم این پروژه را در اختیار ما قرار دادند.

تاریخچه سپهتن:

طرح نصب سپهتن(سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان حمل و نقل جاده ای) از ابتدای سال 90 با جمع بندی نیازمندی های عملیاتی سازمان های ذینفع  در این حوزه (پلیس، سازمان راهداری، …) شروع و با توجه به مسئولیت های قانونی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، اقدامات اجرایی شدن پروژه با انعقاد تفاهم نامه راه اندازی سامانه سپهتن مابین پلیس راهور ناجا و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در آذرماه سال 93 آغاز گردید.

سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور با همکاری پلیس راهورناجا در دی ماه 1393 نسب به انجام فراخوان شناسایی و ارزیابی کیفی شرکت های فعال در این حوزه اقدام نموده که در این فراخوان بیش از 50 شرکت فعال در حوزه سامانه های مکانیابی و ردیابی نسبت به ارسال اسناد و سوابق خود اقدام نموده که پس از ارزیابی اسناد و سوابق، شرکت های توانمند در این حوزه انتخاب و مجوز لازم را برای فعالیت در این حوزه کسب نمودند.

در حال حاضر اولویت نصب سامانه بر روی ناوگان مسافربری بین شهری(اتوبوس ها) می باشد و تا پایان سال جاری کلیه اتوبوس های بین شهری به این سامانه تجهیز و بصورت سیستمی و مکانیزه کنترل خواهند شد و در ادامه ناوگان نفتکش و باری نیز به سامانه سپهتن تجهیز خواهند شد.

اهم قابلیت های سامانه سپهتن:

  • یکی از قابلیت های مهم سامانه سپهتن، تخلیه اطلاعات مکانی و موقعیتی خودرو بصورت وایرلس در پاسگاه های پلیس راه بدون توقف خودرو می باشد. با این ویژگی سامانه سپهتن، چنانچه رانندگان، تخلف سرعت یا کارکرد غیرمجاز ساعت رانندگی نداشته باشد بدون توقف در پاسگاههای پلیس راه تردد خواهد داشت و تنها آن دسته از خودروهایی که دارای تخلف می باشند باید در جلوی پاسگاه توقف نموده و به پاسگاه پلیس راه مراجعه تا توسط مامورین پلیس راه نسبت به بررسی تخلف آنها اقدام صورت پذیرد. با این ویژگی زمان سفر برای ناوگان بدون تخلف کوتاه تر و در میزان مصرف سوخت ناوگان نیز صرفه جویی خواهد شد.
  • یکی دیگر از قابلیت های سامانه سپهتن کنترل لحظه ای و برخط عملکرد رانندگان ناوگان حمل و نقل کالا و مسافر برای شرکت های حمل و نقل بار و مسافر می باشد. به اینصورت که اطلاعات موقعیتی و کنترلی ناوگان صرفا در اختیار نهادهای نظارتی و امنیتی نخواهد بود، بلکه شرکت های حمل و نقل و صاحبان کالا و بار نیز به این اطلاعات دسترسی خواهند داشت و در واقع یک نوع خود کنترلی و نظارت توسط مالکان صورت خواهد پذیرفت. این قابلیت می تواند کمک شایانی در کاهش تخلفات سرعت، ساعت کارکرد رانندگی و خروج از محدوده های مجاز و تعریف شده برای ناوگان داشته باشد.
  • یکی دیگر از قابلیت های سامانه سپهتن قابلیت ثبت و ذخیره وقایع حرکتی در یک دقیقه آخر منتهی به سوانح و تصادفات رانندگی می باشد. سامانه در هر زمانی اطلاعات موقعیتی و حرکتی یک دقیقه آخر رانندگی را ثانیه به ثانیه ثبت می کند. این قابلیت سامانه سپهتن در سوانح و تصادفات رانندگی می تواند به افسران و کارشناسان تصادف در تحلیل و بررسی تصادفات و رفتار رانندگی راننده در یک دقیقه آخر منتهی به تصادف کمک شایانی داشته باشد.
  • یکی دیگر از قابلیت های سامانه کنترل سیستمی کارکرد ساعت رانندگی ناوگان باری می باشد. در حال حاضر هیچ گونه کنترلی بر روی ساعت کارکرد رانندگی رانندگان ناوگان باری وجود ندارد و این قشر از رانندگان ساعت های طولانی بدون هیچ گونه کنترلی و یا بدون راننده کمکی در جاده ها رانندگی خواهند کرد. با نصب سامانه سپهتن بر روی ناوگان باری این قشر از رانندگان نیز تحت کنترل قرار خواهند گرفت.

انتشار این مصاحبه با ذکر منبع بلامانع میباشد.

منبع: sepahtan.net

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
شرکت کارنو نمایندگی رسمی شرکت رادشید در استان آذربایجان شرقی (تبریز) که با ارائه خدمات جهت اجرایی پروژه ملی سامانه سپهتن به دستور سازمان راهداری و جاده ای کشور و پلیس راهور فاوا ناجا امسال فعالیت خود را آغاز نموده و مفتخر است بتواند تمامی وسیله های نقلیه اعم از ناوگان های عمومی ، حمل و نقل های بین المللی ، تولید گنندگان خودروهای سنگین و نفتکش ها را به دستگاه سپهتن رادشید در استان آذربایجان شرقی شهر تبریز مجهز نماید. امیدواریم با افتتاح و راه اندازی این پروژه عظیم بتوانیم کلیه خدمات فروش و نصب سامانه سپهتن را در کمترین زمان و با بهترین کیفیت ممکن در اختیار مشتریان گرامی شهر تبریز قرار دهیم.